014: Non tuned diode dip-probe

 この非同調型ディッププローブは三田無線(Delica)の茨木さんが書かれた「グリッドディップ・メータ―の使い方」という本に載っていたもので、GDMは持っていないがSSGは有るよ、という方には都合の良い測定治具です。原理は簡単で、SGの信号周波数がLCタンクの共振周波数に一致すると、そのタンク回路が結合するディッププローブのリンクコイルを介してエネルギーを吸いこむのでメーター指針がディップします。

 作ってみての感想ですが、一コイルの分担は周波数比3倍くらいの範囲が好ましく、1.8~30MHzの全HFバンドを上手にカバーするにはアタッチメントコイルが3つ有るとベストでした(①260μH/1.8-5MHz、②44μH/5-15MHz、③6μH/15-32MHz)。その上の30~70MHzは1μHのリンクコイルでうまく測れています。SGからの供給電力は0dBm(1mW)前後、-7~+10dBmの範囲でした。メーターの振れ具合に合わせてSGの出力を調整し、読み易いレベルに合わせればOKです。パッシブ構成なので、GDMと比べれば感度は大きく劣りますが、相手コイルに少し密結合してあげるとそれなりの測定ができます。2022年製作

 1970年当時、GDMを持っている中高生ハムは稀で、自分は「ディップメータお借りできますか」とローカルのOM局を訪ねました。まだ大らかな時代で、突然訪問した見ず知らずの中学生を各局ともキチンとシャックに通して頂いたことを覚えています。そんな機会を通じて知識を吸収し、考え方を教わりました。そしていろんな部品を貰ったり、使い方を実地で覚えたり・・・今考えるとあれは本当に楽しく貴重な現場教育でした。



This non-tuned dip probe was included in the book "How to Use a Grid Dip Meter" written by Mr. Ibaraki of Mita Radio (Delica), and is a convenient measurement jig for those who do not have a GDM but do have an SSG. The principle is simple: when the signal frequency of the SG matches the resonant frequency of the LC tank, the meter needle dips as it sucks energy through the link coil of the dip probe to which the tank circuit is coupled.

As for my impression after making it, it is preferable to have a range of about three times the frequency ratio for the share of one coil, and three attachment coils are best to cover the whole HF band from 1.8 to 30MHz well (1) 260μH/1.8-5MHz, (2) 44μH/5-15MHz, (3) 6μH/15-32MHz. Further up, 30 to 70 MHz is measured well with a 1μH link coil. Signal level from the SG was around 0 dBm (1mW) and ranged from -7 to +10 dBm. Adjust the output of the SG according to the meter's swing and set it to a level that is easy to read, and you are good to start. Since it is a passive configuration, it is much less sensitive than the GDM, but if you tightly couple it to the mating coil a little, you can get a reasonable measurement. 2022 made.

In 1970, high school hams with GDMs were rare, and I visited the local OM station to ask if I could borrow a dip meter. It was still a generous time, and I remember that all the stations let a stranger, a junior high school student, who visited us unexpectedly, through the radio shack neatly. Through such opportunities, I absorbed knowledge and was taught how to think and build about radio equipment. And then we were given various parts and learned how to use them hands-on...thinking about it now, that was really fun and valuable on-the-job training.

 

 

 

<<PREV _____ NEXT>>

2022年05月20日